tisdag 25 augusti 2009

Möbelråd!?

Hej!
Hur har ni det? Här är det bra, förutom att förkylningen aldrig vill ge med sig. Men jag har ju semester så jag ska inte klaga, jag kan ju göra vad jag vill, inklusive vila om kroppen inte vill vara med. Igår lade jag mig med boken jag köpte för en tid sedan; Inred och dekorera ljust & lantligt. Där får man många bra tips, men problemet är att i huvudet är jag i varje rum samtidigt och funderar.
Och nu när jag är ledig går jag mest runt här och grejar överallt samtidigt, tänker på vad vi ska göra i hall, vardagsrum, matsal, kök, badrum.. Vi vill ju göra något i varje rum och mitt huvud tänker för fullt på hur man kan få in rätt känsla av lantligt utan att det ser konstigt ut i denna villa som är byggd 57. I Matsalen och Vardagsrummet är dessutom stilen ganska, ja vad ska man säga, pampig. Som pelarna i öppningen mellan rummen. Ni ser bättre vad jag menar HÄR.
Jag vill inte framhäva den känslan, snarare minska den.. och vad ska vi då göra med möblerna? De tillhör ju Christofers familj och hans pappa lämnade kvar dem i huset. En sak är säker; jag vill ju inte att stilen ska vara samma nu när vi bor här som den varit förut. Jag vill att rummen ska användas, kännas bekväma och spegla oss. Här har ni iallafall lite suddiga bilder på möblerna jag menar. Gruppen på den nedre bilden består av en soffa, 6 stolar och ett pelarbord.



Nu får ni gärna ge mig råd, vad hade ni gjort? Sälja eller spara? Stolarna har jag en fundering på att ha som matsals-stolar, men å andra sidan är det ju en hel grupp- den kanske ska få vara som den är.. Soffan är nog den jag minst kommer överens med. Den är lite för krusidullig för min smak. Men kanske den skulle göra sig bättre på ett annat sätt, i ett annat rum..
Ja ni ser, jag kommer bli galen!
Kram / Anna Virrpanna

15 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Jag skulle defenitivt ta en ordentlig funderare på om det inte skulle gå att klä om möblerna så att jag kände mig bekväm med dem och kanske måla också?
Så att du får dem att passa till det som du tycker om.
Kram Anna

Lilla huset på prärien sa...

Hej!!

Oh jag gillar VERKLIGEN den där understa soffan - den är ju urläcker! Fast bordet och stolarna hade jag nog gjort mig av med. Haft soffan i någon snygg hörna någonstans.

Vad gäller den andra gruppen hade jag behållit den men bytt till ett annat bord. Kanske tom klätt om gruppen i något annat... linnefärgat kanske, eller grått? Ett snyggt linnemöbeltyg i alla fall! Så gör inte av med de vackra möblerna!

Lycka till!

Kram Jenny

Helena Dovier sa...

Liksom Anna här ovan skulle jag nog också satsa på att klä om möblerna, eller ännu hellre - kika under de nuvarande tygerna och se om det kanske finns ett ruffigt "undertyg" som är ursnyggt att ha som enda tyg. Det är ju en både enklare och billigare lösning. Sedan skulle jag nog försöka bryta upp grupperna och blanda dem med möbler i annan stil, för då blir det nog betydligt mindre pensionärsvarning på dem ;-).

Lycka till med tänkandet och möblerandet! :-)

Kram från Helena

Photo by Maria sa...

Soffan på undre bilden gillade ju jag..
Jag kan förstå att det känns svårt eftersom det är släktmöbler men det är ju ni som skall bo där och trivas..

Kram
Mia

bykerstin o. butikblandannat sa...

Hej och tack för snälla ord!
Å den boken skulle jag gärna vilja ha och krypa upp i soffan med... Soffan var läcker! Men förstår vekrligen, det kan vara svårt när man inte valt möblerna själv. Det klarnar nog med tiden hur du vill ha det. Men tror på att blanda upp lite sirligare saker med grövre. Det kommer bli så fint när du har donat! Kram kerstin :)

Grodmamman sa...

Det är svårt det där med möbler från nära släktingar, men jag tycker att du fått en del bra tips som är väl värda att prova. Och jag gillade också soffan på nedersta bilden!:)
Kram

lottens vita och gröna sa...

hallå anna, grupperna är fina, vänta och spar nånstans sälj inte du kommer ångra dig, den undre soffan är heeeeelt ljuvlig precis som den är!
lycka till ny med huvudbyderierna!

varmkram lotten

Anonym sa...

Hejsan! Spar möblerna någonstans och "bo in er" så ska du se att du med tiden känner att/om något passar - kanske lite blandat med ert eget! Ha det så bra! Hälsn från Krista

My Lovely Things sa...

Hej anna!!
Jag tycker att den nedra gruppen är jätte fin..Tror alldeles säkert att du kan få den att funka i ditt hemma..Med rätt piff runt oomkring..
Jag förstår helt och fullt att du vill sätta din prägel på huset..
Ha det så bra..
Kram Anna

Domus Dulcis Domus sa...

Instämmer med flera av föregående talare.... sälj inte, känn efter och vänta tills du vet mer hur du vill ha det. Jag gillar soffan på nedersta bilden...den skulle jag absolut spara. Kram Ulrika

MormorRuthsAnn sa...

Hej Anna!
Den nedre gruppen är superfin. Jag hade nog använt stolarna till ett matsalsbord, ställt soffan (som är urläcker) lite för sig.
Den övre gruppen skulle jag (som flera andra skrev) sparat....man vet aldrig, smaken kan ändra sig. När allt annat kommer i fas....alla saker du vill få ordning på...när den rätta lantliga känslan infinner sig så kanske den gruppen gör sig bättre helt plötsligt.

Jag ville måla om alla rum innan vi flyttade in men det hann vi inte och det är jag glad att vi inte hann....man måste bo in sig ett tag så faller saker och ting på plats.

Lycka till Anna! Låt det ta lite tid....

Kram Ann

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs...men absolut spata...som ovan sa...kanske måla om på nåt fint sätt!
Stolarna är ju perfekta till matsalsstolar med som du sa!!'
Fint i badrummet med!
kramelikramisar millemamma♥

Kamomilla sa...

Du, jag skulle absolut behålla möblerna. Tycker de är jättefina. Om du har det ljust ljust omkring, med kuddar och mattor och rätt lampor så kan du få det lite mindre pampigt och istället väldigt personligt, ljust och romantiskt om du vill. Mörka möbler mot vitt är jättesnyggt tycker jag!!
Vi har liknande fåtöljer i vardagsrummet och fast de inte är i stil med resten av hemmet så bryter de passligt av och fungerar i helheten ändå. Jag tycker pelarna är snygga fast de kanske känns pampiga. Du har nu chansen att få ett jättepersonligt hem, med element som inte finns i alla hem precis. Om du bara kan, så njut av ytorna! (fast det är svårt, själv tenderar jag att börja klämma in grejs med våld om det är tomt...)

Att blanda stilmöbler med nya vackra moderna saker kan också vara jättesnyggt.
Våga tänka om, blanda lite hit och dit och låt det ta tid. För det är hemskt om man säljer och sen ångrar sig...

Det där är ett superintressant projekt! Lycka till!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh va svårt ? Möblerna är ju jättefina , tycker jag .
Känner du att du måste behålla dem för släktsämjan oxå eller ?
Klä om dom e ju snordyrt . Men kanske du kan mjuka upp dem lite vita lakan , ryschiga kuddar , Ikea har en bra och följsam pläd "Ofelia" som är lätt att dra över soffor .
Kramar/Lotta
Hoppas du snart e pigg igen !

Karin sa...

Hej Anna, vad kul att du kikade in hos mig! :) Jag har varit så himla dålig på att läsa och framför allt kommentera hos andra bloggare nu under sommaren. Men jag hoppas det blir ändring på det framöver...

Oj vad svårt med möblerna - förstår precis varför du har huvudbry. Jag har en soffa som jag skulle vilja göra om men det är ju inte helt billigt att klä om. Jag gillar stolarna på bilden längst ner. De skulle säkert vara fina som udda-stolar i vilket sammanhang som helst. När det gäller sofforna skulle jag nog åtminstone behålla den ena, kanske klä om eller sy överdrag. Beror lite på tid och resurser. ;) Men att blanda upp med annat i annan (Annas) stil är ju inte fel.

Vi får se till att ordna en liten loppissammankomst framöver! :D Ha det gott och njut av ledigheten...

Kram Karin